Lesmethode
Stem-geven
begint bij de behoefte ons uit te drukken, expressie te geven aan wat
er in ons leeft. In onze eerste levensjaren was dit volkomen natuurlijk
en ongecompliceerd en daardoor richt ik mij in mijn methode op het hervinden
van deze oorspronkelijke eenheid tussen onze lichamelijke en geestelijke
functie’s. Ergens is deze eenheid nog in ons lichaam als blauwdruk
aanwezig en het ontdekken ervan is een prikkelende uitdaging die veel
inzet, eerlijkheid en vertrouwen vraagt.
Als
deze basis hervonden is, richt ik mij in het zingen van liederen en aria’s
op het behouden van deze fundamentele koppeling in álle vokale
beheersing die de muziek van de zanger vraagt. Zo werk ik dus continu
aan directheid en ongekunsteldheid in het muziek maken enerzijds en aan
een optimale beheersing van de stem anderzijds. Alleen dán is zingen
voor mij de meest ultieme vorm van musiceren. Want de muzíek is
waar het allemaal om gaat en zij is het die ons blijft leiden, laven én
leren.
Zoals
ik het in het hoofdstukje over mijn lespraktijk al verwoord, werk ik naar
dit doel toe met behulp van specifieke oefeningen. Deze zijn voortgekomen
uit een combinatie van adem-, ChiGong-, orthomanuele (Brouw)- en logopedische
(Pahn en Lichtenberg) oefeningen. Mijn werkwijze sluit perfect aan bij
de nasaleermethode van Prof. Joh. Pahn omdat deze van het meest primaire
stemgeluid/spiergevoel uitgaat. Ook biedt de orthomanuele methode (Dr.
Niek Brouw) waar ik al 20 jaar ervaring mee heb, de optimale lichaams-tonus
om de stem in al zijn potenties te ontwikkelen.
Zingen
is zodoende een weg van zelfverwezenlijking die een enorme voldoening
geeft en ik ervaar het als een voorrecht om mensen op deze wezenlijk zinvolle
weg te begeleiden en aan te moedigen!
|